7 tips om je kantoor thuis in te richten
- Geplaatst op
- Door Jurgen van de Put
- 0
Werk je regelmatig thuis en wil je daarom een thuiskantoor inrichten? Doe het dan goed met deze zeven tips over waar je op moet letten en wat je nodig hebt.
Kantoor thuis inrichten – 7 tips
Veel mensen werken sinds de coronacrisis regelmatig thuis. Het is misschien noodgedwongen, maar thuiswerken heeft ook enkele grote voordelen. Je kan immers veel meer je eigen tijd indelen, je hoeft niet te reizen en je kunt zelf bepalen hoe je je kantoor thuis inricht.
Maar hoe doe je dat, je eigen kantoor inrichten? Waar moet je rekening mee houden en hoe zorg je ervoor dat je kantoor in huis ook een plek is waar je jezelf thuis voelt, en waarin je eventueel klanten of collega’s kunt ontvangen? In deze blog van Decopots geven we je zeven tips. Volg ze op en dan zit je straks zeker goed!
Tip 1: Maak een speciale werkplek
Veel mensen werken aan de keukentafel. Dat is natuurlijk prima voor een paar dagen, maar echt handig is het niet. Om te beginnen zijn de meeste keukentafels (en -stoelen) niet bepaald ergonomisch ontworpen (hierover straks meer). Daarnaast ziet het er niet echt professioneel uit als je aan het videobellen bent met een koelkast op de achtergrond en bevordert het je concentratie ook niet bepaald als je kinderen, echtgenoot of huisgenoten heel de tijd langs je werkplek lopen.
Maak dus een speciale werkplek in je huis waar je wat rust en privacy hebt. Dit is fijn voor jezelf, maar ook voor je medebewoners. Idealiter is dit een aparte kamer, maar als je geen kamer vrij hebt, kun je ook een rustig deel van het huis nemen, zoals een opbergkamer of de logeerkamer. Let er alleen op dat je niet in je slaapkamer gaat werken, want daar raakt je slaapritme van verstoord!
Tip 2: Zorg voor ergonomische meubels in je thuiskantoor
Om nek-, schouder en hoofdpijn te voorkomen, is het van groot belang dat je in een goede houding werkt. Ergonomisch meubilair helpt je hierbij. Deze meubels zijn speciaal ontworpen om gedurende lange tijd te kunnen werken zonder problemen te krijgen met je rug, nek, schouders en hoofd. Besteed dus speciale aandacht (en misschien wat extra euro’s) aan je bureau en je bureaustoel. Kies bij voorkeur een in hoogte verstelbaar bureau en een gecertificeerde bureaustoel. Je lichaam zal je dankbaar zijn!
Tip 3: Goede inrichting begint met goede verlichting van je thuiswerkplek
Onderzoek heeft uitgewezen dat werken in een goed verlicht kantoor zorgt voor minder hoofdpijn en problemen met je ogen, meer energie en het verbetert je weerstand. Goede verlichting houdt je dus gezonder en zorgt voor meer productiviteit. Dat lijken ons meer dan genoeg redenen om aandacht te besteden aan de verlichting van je thuiskantoor!
Natuurlijk licht werkt het beste. Warm, geelrood licht laat je relaxed voelen. Koel licht, zoals daglicht, laat je juist alerter voelen en geeft je energielevel een boost. Zorg dus voor voldoende daglicht in je kantoor. Zet je bureau bij voorkeur bij een groot raam en bedek het raam zo min mogelijk met gordijnen of lamellen. Werk je vaak ’s avonds? Maak dan gebruik van een of meerdere lampen die je werkplek goed verlichten met natuurlijk licht. Een bureaulamp kan, maar is niet ideaal, omdat deze al snel in je ogen schijnt. Ideaal zijn dimbare spotjes aan het plafond.
Tip 4: Zet planten in je kantoor thuis
Planten brengen sfeer, vooral wanneer je ze in een mooie pot hebt staan. Maar wist je dat planten ook erg gezond zijn? Niet alleen zorgen planten ervoor dat de lucht in je kantoor (en trouwens ook in andere ruimtes in je huis) extra zuurstof krijgt. Ze zuiveren ook nog eens actief de lucht! Onze tip is dan ook om enkele planten aan je kantoorinrichting toe te voegen. Zet ze naast je laptop op je bureau, zet ze in een grote bloempot op de vloer, zet ze op de vensterbank, zet ze overal!
Let er wel op dat je de juiste soort planten gebruikt voor perfect zuivere lucht. Uit onderzoek van NASA (die ruimtevaarders) is gebleken dat vooral de goudpalm, de sanseveria, de scindapsus en de gerbera zeer gunstige effecten hebben op de luchtkwaliteit. Doe er je voordeel mee!
Tip 6: Vergeet ook de decoratie niet
Het voordeel van een kantoor in huis hebben is dat je deze helemaal kunt inrichten zoals jij dat wilt. Jij bent immers maar de enige die erin zal werken. Daardoor kun je helemaal losgaan wat betreft decoratie. Met helemaal losgaan bedoelen we overigens niet dat je het kantoor vol moet zetten met prullaria. Houd het minimal, omdat een te druk gedecoreerde werkplek ervoor zal zorgen dat je jezelf minder goed kunt concentreren. Een paar foto’s is leuk, maar hang geen collage van heel je leven aan de muur achter je bureau. Foto’s brengen herinneringen naar boven en voor je het weet zit je een half uur lang aan je jeugd te denken. Niet handig als je deadlines moet halen!
Wij raden je aan om je kantoor vooral te decoreren met planten en te variëren met kleine relikwieën. Een uil op een tak is bijvoorbeeld zeer geschikt, omdat het dier symbool staat voor wijsheid, kennis en scherpzinnigheid!
Tip 7: Houd het netjes
Een opgeruimde werkplek brengt rust. Dit is niet alleen aangenaam, je bent ook productiever. Chaos op je bureau zal zich namelijk al snel vertalen in chaos in je hoofd, en dat is wel het laatste wat je wilt als je moet presteren! Een slecht geordende werkplek vormt een mentale belemmering om aan het werk te gaan. Daarnaast raak je dingen kwijt en zit je bijvoorbeeld onnodig lang te zoeken naar een markeerstift of een document dat je nodig hebt. Door al die tijdsverspilling neemt je productiviteit af, waardoor je gestrest raakt. Door die stress wordt het vervolgens nog lastiger geconcentreerd te blijven en loop je het risico in een vicieuze cirkel te belanden.
Zorg dus dat je regelmatig je werkplek opruimt. Daarvoor heb je uiteraard wel bergruimte nodig. Wees daarom bij het inrichten van je kantoor thuis niet te zuinig met kastjes en andere opbergruimte. Gebruik daarbij ook de verticale ruimte. Een hoge boekenkast met extra lades biedt bijvoorbeeld heel veel ruimte zonder veel grondoppervlak in beslag te nemen.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...